Encara amb l’actual pujada de les tarifes elèctriques, el cotxe elèctric surt a compte: per a un ús de 50 desplaçaments mensuals de 12,5 km cadascun, suposa una despesa de tot just 19 euros.
Les vendes d’automòbils elèctrics s’han multiplicat per set en els últims cinc anys, fins a sumar un 3,5% del total de cotxes comercialitzats. Les ajudes del Pla Moves III (descomptes de 4.500 euros, 7.000 euros si es lliura un cotxe de més de 7 anys) són sens dubte un al·licient, però també ho són els alts preus dels carburants, en màxims històrics. Amb la finalitat de donar suport a la mobilitat sostenible, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha analitzat 14 models, destacant tres pel seu baix preu i unes prestacions com a mínim acceptables.
Opel Corsa-e
Preu: des de 25.850 euros (amb el descompte del Pla Moves III) i des de 23.350 euros (lliurant també un cotxe de més de 7 anys).
Característiques: potència: 136 CV; autonomia: 255 km; consum: 18,8 kWh/100km; capacitat del maleter: 250 litres.
A favor: bona relació qualitat-preu; bona autonomia; i frens excel·lents; per a tractar-se d’un utilitari té un ampli maleter.
En contra: espai reduït en les places posteriors; confort millorable.
Peugeot e-208
Preu: des de 27.050 euros (amb el descompte del Pla Moves III) i des de 24.550 euros (lliurant també un cotxe de més de 7 anys).
Característiques: potència: 136 CV; autonomia: 260 km; consum: 18,7 kWh/100km; capacitat del maleter: 250 litres.
A favor: preu; bona autonomia; bona il·luminació dels seus fars; ampli maleter per a tractar-se d’un utilitari.
En contra: l’ergonomia dels comandaments és millorable, així com el confort.
MG ZS 55 kWh
Preu: des de 26.290 euros (amb el descompte del Pla Moves III) i des de 23.790 euros (lliurant també un cotxe de més de 7 anys).
Característiques: potència: 143 CV; autonomia: 245 km; consum: 20,7 kWh/100km; capacitat del maleter: 395 litres.
A favor: preu; potència; consum moderat; equipament; prestacions; i un generós maleter, es nota que és un SUV.
En contra: autonomia millorable, el mateix que l’ergonomia i la visibilitat del conductor.
Entre els avantatges més significatius d’un elèctric destaca l’estalvi en els desplaçaments enfront d’un cotxe de combustió: per a 50 trajectes mensuals de 12,5 km cadascun, el cost d’un automòbil elèctric a penes suposa 19 euros; enfront dels 114 euros d’un cotxe amb motor de gasolina i els 88 euros d’un dièsel. A més, el cotxe 100% elèctric contribueix a reduir la contaminació, al mateix temps que permet aparcar gratis en estacionaments públics i accedir a zones urbanes de baixes emissions, que aniran imposant-se aquests anys a les ciutats de més de 50.000 habitants.
No obstant això, OCU considera que continuen faltant electrolineras. Primer, en els propis municipis: a penes hi ha estacions públiques de recàrrega amb preus raonables que evitin la necessitat de tenir una plaça de pàrquing pròpia. Però també en les carreteres: excepte en nacionals i autopistes, gairebé no hi ha estacions de càrrega ràpida cada 50 km, tal com seria desitjable per a garantir els viatges amb aquesta mena de vehicles.