El Fòrum serà un espai de coordinació d’informació i propostes.
La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvats, ha presidit la constitució del “Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani” que aglutinarà al Consell, organitzacions empresarials, universitats públiques, sindicats, col·legis professionals, ports, així com empreses tan importants com la Ford i la societat civil valenciana, per a coordinar iniciatives i reivindicar aquesta infraestructura de vital importància per a la competitivitat i l’economia de la Comunitat Valenciana.
En aquest sentit, Salvador ha explicat que, d’una banda, “volem que siga un espai de coordinació on compartir informació entre les entitats constituents i per un altre, volem que siga espai de pressió, per a poder alçar la veu i reivindicar de manera contundent la necessitat que s’invertisca en aquesta infraestructura perquè és fonamental per a la nostra economia i per a la nostra societat”. Davant açò, ha ressaltat que el Consell vol anar de la mà de les forces econòmiques i socials per a “reivindicar amb una sola veu davant Europa i davant Govern d’Espanya que el Corredor és una infraestructura fonamental per a la Comunitat Valenciana”.
La consellera ha recordat que 15 milions de tones de productes hortofrutícoles que s’exporten i 15 milions de persones que es mouen entre Catalunya, València i Murcia. Per açò, ha apuntat que el Consell no va a tolerar “el menyspreu del Govern d’Espanya que s’ha evidenciat en els últims temps en el raquític i ridícul ritme inversor que ha tingut en aquesta infraestructura”.
Segons ha explicat, el tercer fil que s’està implantant a la Comunitat Valenciana no és el model de Corredor Mediterrani que defensa el Consell i ha lamentat els innumerables problemes que està generant aquesta obra. És més, ha criticat la falta d’informació per part del Ministeri de Foment que ha qualificat de “deslleialtat institucional”, ja que, fins i tot ha obligat al propi secretari autonòmic de la Conselleria, Josep Vicent Boira, juntament amb els tècnics de la conselleria, a realitzar una inspecció a peu d’obra per a conèixer l’estat de les actuacions del tercer Carril. Després de la inspecció es va detectar l’existència de 28 punts entre València i Castelló on no s’ha instal·lat el tercer carril.
Per la seua banda, el secretari autonòmic també ha remarcat que hi ha un incompliment de contracte per part de Foment al no haver-se compliment “ni els terminis, ni les inversions”. “Amb una visió coordinada, a través de Fòrum vam sumar sinergies i obtindrem més força a l’hora de reivindicar el Corredor”, ha assegurat.
La reivindicació del Corredor és defensar els interessos dels valencians
D’aquesta manera, la consellera ha traslladat als membres del primer Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani que la reivindicació, realitzada pel nou Consell des del minut zero, és una qüestió de defensar els interessos dels valencians, siguen quines siguen els partits polítics que conformen el nou Govern d’Espanya.
“Sabem – ha dit la consellera -que la solució del tercer fil, que ens van vendre com una solució ràpida, menys costosa i que no anava a generar impacte, ha generant un impacte negatiu en els Rodalies i tampoc està sent més ràpida perquè estem en 2016 i àdhuc no veiem la llum al final del túnel”. “No podem quedar-nos de braços creuats esperant al fet que el Ministeri decidisca per una vegada mirar a aquesta Comunitat en igualtat de condicions com està mirant a altres autonomies”, ha apuntat Salvador.
Finalment, Boira ha ressaltat la importància qualitativa i quantitativa del Fòrum en estar presentes totes la universitats, tots els ports, totes les cambres de comerç, els sindicats i els col·legis de professionals que generen tanta informació i tants estudis per a poder intercanviar entre nosaltres en la cerca d’acords que ens cohesionen en una sola veu reivindicativa. Ha recordat que fins ara no s’han posat damunt de la taula les connexions dels nodes logístics, polígons industrials, dels baixadors, etc.