fbpx

Diputaci贸 Castell贸 de la Plana Vila-real Almassora Benicarl贸 Borriana Vall d'Uix贸 Vinar貌s Onda Altres municipis

“El pla general, una finestra d’oportunitats” – L’opini贸 de Xavi del Senyor

“El pla general, una finestra d’oportunitats” – L’opini贸 de Xavi del Senyor

Tot apunta al fet que el sistema tornista del bipartidisme ha fet figa i d贸na la sensaci贸 que el panorama pol铆tic ha quedat “al pairo”.

El que passa a casa del PSOE, que abans era la Casa del Poble i ara 茅s la Casa de PRISA, d’acord amb la pressa i la insist猫ncia amb qu猫 el gegant medi脿tic amb peus de fang tracta d’imposar els seus criteris al si socialista, no 茅s una altra cosa que una indigesti贸. Indigesti贸 perqu猫 els barons del PSOE no tenen per costum desdejunar-se amb la possibilitat real que se’ls hi acabe el negoci. Al PSOE li produeix flat que per primera vegada en molts anys s’貌briga la possibilitat d’un govern a l’esquerra del felipisme (tampoc n’茅s dif铆cil, aix貌 d’estar a l’esquerra de Mister X) i ha reaccionat d’una manera inesperada, esperp猫ntica, berlangariana.

Sembla que aviat tindrem de nou un govern del PP. Una pena a m茅s d’una irresponsabilitat enorme que tanca una nova finestra d’oportunitats i ja en duem diverses en molt poc de temps. I ac铆 茅s on volia aturar-me uns instants, en la finestra d’oportunitats que se’ns va obrir a Castell贸 fa tot just 16 mesos, quan la ciutadania va dir prou a 24 anys de mal govern a l’ajuntament cedint la responsabilitat (i l’oportunitat) a un govern autoproclamat de progr茅s.

Per fer realitat aquest govern, tres forces pol铆tiques es van posar d’acord signant un pacte de govern, el Pacte del Grau, que va atorgar el govern municipal a PSOE-PSPV i Comprom铆s i va deixar a Castell贸 en Moviment, en l’oposici贸 per decisi贸 de la seua assemblea, vigilant per la consecuci贸 d’all貌 pactat. Deixant de banda tot el seguit de punts acordats que se n’ocupen de la majoria d’aspectes sobre els quals l’ajuntament t茅 compet猫ncies directes o indirectes, el Pacte est脿 tot ell travessat per un concepte que ha de ser un dels eixos fonamentals de la pol铆tica municipal: la participaci贸 ciutadana. Participaci贸 que no ha de quedar limitada a la regidoria que se’n fa c脿rrec sin贸 que hi hauria de ser transversal, base de les accions de govern, sobretot si aquestes s贸n importants i determinaran un model de ciutat que hipoteque els anys vinents. Posem un exemple, que aix铆 segur que ens hi posem d’acord.

Aix铆 com els pressupostos (amb perm铆s de Montoro) s贸n l’eina que millor defineix les intencions pol铆tiques d’un govern per a l’any en curs, el Pla General d’Ordenaci贸 Urbana (PGOU) 茅s el document, de car脿cter normatiu i 脿mbit municipal, que recull el projecte i model de ciutat pel qual aposta un govern municipal a mitj脿 i llarg termini, hipotecant el futur de la ciutat. Malgrat ser l’instrument b脿sic d’ordenaci贸 general i integral del territori d’un municipi, constituint-se en la pe莽a essencial de l’ordenament urban铆stic – ordena tot el territori del terme municipal i regula l’煤s del s貌l amb diferent intensitat segons siga urb脿, urbanitzable o no urbanitzable – Castell贸 fa anys que est脿 sense Pla General. Si alg煤 es pregunta perqu猫, faria b茅 a demanar explicacions al Partit Popular, encara que dubte molt que li traguen de dubtes. No els hi ser脿 f脿cil recon茅ixer la seua pr貌pia ineptitud i dif铆cilment explicaran com el projecte urban铆stic que tenia reservat el PP per a Castell贸, desenvolupat contra la voluntat de les ve茂nes, va ser finalment tombat per sengles sent猫ncies judicials que donaven la ra贸 a les demandes interposades pels ve茂ns i ve茂nes de Mestrets-Borriolenc.

Aquesta situaci贸 transit貌ria que ha deixat a la ciutat en un estat de bloqueig urban铆stic, tamb茅 ha deixat les mans lliures al nou govern per redactar un nou Pla General generant una finestra d’oportunitats per a fixar les bases d’un nou model de ciutat. Per貌… qui ha de definir aquest nou model de ciutat? Sent el Pla General un instrument d’enorme transcend猫ncia i projecci贸 de futur, sembla raonable que siguem entre totes i tots les castellonenques qui decidim cap on volem que avance la ciutat de segle XXI. Aix貌, evidentment, exigeix encetar processos participatius que superen els amprats fins ara. Processos que incorporen la participaci贸 des dels primers moments de la redacci贸 del nou Pla General. Cal superar escenaris on la t貌nica habitual 茅s la de convocar reunions bipartites entre el govern i els col路lectius “afectats” de manera separada per redactar despr茅s documents tancats on 茅s dificil铆ssim poder encaixar esmenes, al路legacions o noves propostes.

Creiem que el Pla General ha d’assentar-se en un proc茅s participatiu basat en una visi贸 integral del model de ciutat que incorpore la participaci贸 ciutadana i tots els sectors de la ciutat, puix que afecta a tots i cadascun d’ells, conjunyint d’una forma equilibrada totes les visions que es tenen de Castell贸. Amb a莽貌 s’aconseguiria garantir la legitimitat del nou Pla General, refor莽ant l’aposta per la transpar猫ncia i la participaci贸 que presideixen el Pacte del Grau alhora que s’incorporarien nous valors emergents que preocupen la ciutadania com s贸n el disseny i la definici贸 d’entorns i espais p煤blics de qualitat, la reducci贸 de l’impacte mediambiental i la consecuci贸 de la sostenibilitat econ貌mica, urbana i social.

El Pla General en el qual treballa l’ajuntament 茅s l’oportunitat perfecta perqu猫 res torne a ser el mateix, perqu猫 la ciutadania s’empodere i assumisca el seu paper protagonista en el disseny de les pol铆tiques municipals. Es tracta de fer realitat all貌 de governar obeint, enfortint els mecanismes de participaci贸 fins a fer-los irreversibles, governe qui governe. Per a a莽貌 nom茅s (que 茅s molt) cal aplicar un model de participaci贸 obert i integral que incorpore una mplia varietat d’espais de participaci贸 ciutadana, des de la participaci贸 a trav茅s dels consells municipals fins a la participaci贸 de la ciutadania no associada per a garantir la pres猫ncia activa de col路lectius d’especial inter茅s, passant per taules mixtes conformades per persones expertes, entitats ciutadanes no representades en els consells municipals i ciutadania no associada interessada a participar en el proc茅s. L’ajuntament ha de promoure espais per al debat en assumptes de tanta rellev脿ncia com n’茅s un Pla General i ha de posar el coll per a aconseguir-ho. T茅 la responsabilitat de no tancar una nova finestra d’oportunitats.

Leave a Reply

Your email address will not be published.