fbpx

Diputaci贸 Castell贸 de la Plana Vila-real Almassora Benicarl贸 Borriana Vall d'Uix贸 Vinar貌s Onda Altres municipis

Informe PISA: temps de reflexi贸 – L’opini贸 de Miguel Bregel

Informe PISA: temps de reflexi贸 – L’opini贸 de Miguel Bregel

Encara que no la seva pot catalogar tot un sistema educatiu a partir dels resultats obtinguts en unes proves espec铆fiques d’avaluaci贸, els resultats de l’Informe PISA han de servir de reflexi贸 sobre el funcionament de l’educaci贸 a Espanya. Els resultats mostren una milloran莽a respecte a les anteriors proves, la qual cosa cal valorar-ho positivament. No obstant aix貌 queda molt treball per fer per arribar al nivell dels pa茂sos capdavanters en l’脿mbit educatiu, tenint en compte que Espanya compta amb unes caracter铆stiques diferenciades d’aquests estats.

En els estats en els quals els resultats han estat positius com s贸n els pa茂sos asi脿tics o alguns europeus com Est貌nia i Finl脿ndia, l’educaci贸 茅s un dels pilars de la societat, sent un projecte a llarg termini no modificable per postures ideol貌giques.

Al m贸n de la doc猫ncia som poc amics al fet que ens avalu茂n per貌 posteriorment estem constantment avaluant, per la qual cosa haur铆em de ser cr铆tics i plantejar-nos la seg眉ent q眉esti贸 quina responsabilitat tenim els docents? En aquest cas hem de tenir en compte aspectes com la professionalitat, dedicaci贸 i comprom铆s dels docents, on curiosament als pa茂sos amb excel路lents resultats aquesta 茅s m脿xima, a m茅s a difer猫ncia d’Espanya els processos selectius de docents en els cossos p煤blics s贸n m茅s exigits, de manera que els que arriben a ser docents s贸n els m茅s v脿lids. D’altra banda, el professional docent a Espanya a causa del sistema imm貌bil s’acomoda en moltes ocasions, duent a terme un treball rutinari, poc orientat al canvi, la millora i per tant no obtenint tot el potencial possible dels docents. 脡s per aix貌 necessari a m茅s de sistemes m茅s rigorosos de selecci贸 de docents en la funci贸 p煤blica, un major control del quefer diari a l’aula. Aix貌 no suposa una major c脿rrega burocr脿tica com alguns podrien pensar, sin贸 un major control de qu猫 esdev茅 a les aules, en l’脿mbit de metodologia, activitats, etc.

Evidentment els docents com a agents fonamentals a l’educaci贸 tenen la seva part de responsabilitat, no obstant aix貌 l’altre actor de l’educaci贸 s贸n les fam铆lies, les quals atribueixen en general menys pes a l’educaci贸 a valors associats a l’esfor莽, sacrifici, assumir responsabilitats i disciplina. Precisament als pa茂sos amb un millor r脿nquing la fam铆lia impregna d’aquests valors als seus fills i filles, independentment del nivell social, cultural i la posici贸 ideol貌gica.

No hem d’oblidar que Espanya 茅s un pa铆s amb una taxa major de desocupaci贸 i immigraci贸 que altres estats amb millors resultats educatius, la qual cosa evidentment condiciona les nostres oportunitats sobretot per qu猫 de vegades aquestes fam铆lies no tenen les possibilitats ling眉铆stiques, culturals i acad猫miques per ajudar i guiar als seus fills.

Tamb茅 puntualitzar que el nostre sistema educatiu, sobretot en la gesti贸 que realitzen les Consergeries d’educaci贸 s’abusa d’una estructura excessivament burocratitzada, on se li atribueix major rellev脿ncia als documents que a la realitat de l’aula, que al cap i a la fi 茅s el m茅s important.

No volia finalitzar l’an脿lisi de l’informe PISA sense comentar les difer猫ncies evidents entre les diferents comunitats aut貌nomes, on aquelles com la Comunitat Valenciana que centren la seva atenci贸 a adoctrinar ideol貌gicament als alumnes/as amb decrets ling眉铆stics dictatorials, i on 茅s m茅s important celebrar festes nacionalistes que dur a terme una tasca educativa imparcial, que sigui precisament aix貌 educativa, han obtingut resultats per sota d’aquelles que se centren a educar, i crear sistemes de participaci贸 fam铆lia 鈥 escola com Castella i Lle贸.

Si treballem tots junts, atenent als factors citats potser millorem en les properes avaluacions PISA i hi hauran menys difer猫ncies entre les diferents comunitats aut貌nomes.

Leave a Reply

Your email address will not be published.