fbpx

Diputaci贸 Castell贸 de la Plana Vila-real Almassora Benicarl贸 Borriana Vall d'Uix贸 Vinar貌s Onda Altres municipis

La premsa de proximitat, un b茅 essencial en risc – Editorial conjunta dels mitjans que formem l’AMIC Valencians

La premsa de proximitat, un b茅 essencial en risc – Editorial conjunta dels mitjans que formem l’AMIC Valencians

Comunicat conjunt de tots els mitjans que formem part de l’associaci贸 de mitjans d’informaci贸 i comunicaci贸 valencians.

Aquesta crisi sanit脿ria sense precedents, en la que tots estem immersos, ens arriba en el pitjor moment. Els mitjans d鈥檌nformaci贸 impresos i digitals, i en el nostre cas, principalment la premsa de proximitat, que 茅s el gran col路lectiu que representa l鈥橝MIC Valencians, ve d鈥檜ns anys molt durs en que estem patint la transformaci贸 del nostre negoci, ajustant plantilles, fent molts sacrificis, o invertint en nous models, buscant respostes dif铆cils a un futur incert.

Ara que en la fragilitat, an脿vem trobant l鈥檈quilibri i la viabilitat pels nostres mitjans, ens arriba aquest sotrac que posa en greu perill tots els sectors, i molt especialment el nostre i amb ell, milers de llocs treball.

No hi ha dubte que som un veritable servei p煤blic a la ciutadania, a les nostres comunitats. Sempre hem dit que la nostra riquesa rau en la diversitat i la proximitat. Les ciutadanes i ciutadans necessiten saber qu猫 passa a prop seu, amb informaci贸 contrastada, vera莽 i elaborada per professionals que saben fer la seua feina, i coneixen de primera m脿 la realitat. Ho saben els ciutadans i ho saben els col路lectius, les entitats socials, esportives i culturals, ho sap el comer莽 i les empreses de serveis de proximitat, ho saben els Ajuntaments i les Institucions, per貌 ara qu猫?

I aqu铆 se鈥檔s presenta la gran contradicci贸: som imprescindibles com a instrument perqu猫 els ciutadans i ciutadanes d鈥檃quest pa铆s, dels nostres pobles i ciutats, gaudeixin del dret de la informaci贸, se senten acompanyats i arrelats a una comunitat que no els deixa sols, que ara m茅s que mai, els hi explica qu猫 茅s el que passa. I nosaltres, tenim el deure i l鈥檕bligaci贸 de no parar, de doblar els esfor莽os com ho estem fent, posant-nos al servei de les autoritats sanit脿ries, de les institucions i de les empreses de serveis.

Ara se鈥檔s ha girat m茅s feina, l鈥檌ncrement del consum de mitjans d鈥檌nformaci贸 digitals aquests dies, 茅s espectacular. I ho fem en condicions dif铆cils, amb les nostres redaccions treballant des de casa, la producci贸 allunyada els uns dels altres, amb greus problemes d鈥檌mpressi贸 i distribuci贸, per貌 ho fem amb la convicci贸 de que cal, amb vocaci贸 de servei i estimaci贸 per la nostra feina. La ciutadania aquests dies s鈥檌nforma m茅s que mai a trav茅s dels nostres mitjans, som la seua principal font d鈥檌nformaci贸 en front de la infoxicaci贸 de les fake news, que tenen la seua plataforma de distribuci贸 a les xarxes socials.

Per貌 per altra banda, l鈥檈conomia, el motor que genera recursos, s鈥檋a aturat i per nosaltres del tot. Els ingressos de publicitat han caigut dr脿sticament d鈥檜n dia per l鈥檃ltre. Un estudi fet recentment per la consultoria J3B3 Econ貌mics, 茅s dram脿tic i revelador, s鈥檋a fet a tres-cents comer莽os de tots els sectors i en dues fases, la primera durant la primera fase de la pand猫mia, de l鈥1 al 15 de mar莽, i la segona quan es va decretar l鈥檈stat d鈥檃larma. La facturaci贸 del comer莽 urb脿 ha caigut en la primera fase un 30% i en la segona un 90%. Tots els subsectors aturen les vendes, fins i tot l鈥檃limentaci贸 que cau un 47%, i el que es despr猫n tamb茅, 茅s que una bona part de xicotetes empreses i aut貌noms que no tenien prou liquiditat per cobrir els costos b脿sics, potser ja no pujaran la persiana.

Davant d鈥檃quest panorama el sector demana amb car脿cter d鈥檜rg猫ncia i per millorar la liquiditat i finan莽ament a curt termini:

  • Que se鈥檔s consideri un sector b脿sic i estrat猫gic, com reconeix la llei, afectat de ple per aquesta crisi sanit脿ria del COVID19, igual com per exemple ho 茅s la restauraci贸 o el turisme. Nosaltres hem de continuar treballant sense ingressos. Que ho consideren les diverses administracions, i els diversos actors socials patronals, sindicats, etc. de cara a demanar ajuts.
  • Suspendre de forma imminent i per un termini no inferior a tres mesos, el pagament d鈥檌mpostos i cotitzacions de la Seguretat Social per a empreses i aut貌noms.
  • Agilitzar els tr脿mits dels ERTO per causa major, sense interpretacions ni restriccions.
  • Una morat貌ria en el pagament de cr猫dit, sobretot en el retorn de capital.
  • Cr猫dits de bancs amb garanties p煤bliques, agilitzar la tramitaci贸 i concessi贸 i relaxar-ne els par脿metres de risc.
  • Ajudes a la reactivaci贸 de l鈥檃ctivitat per quan s鈥檌nici茂 la recuperaci贸.
  • Accelerar el pagament de subvencions concedides i campanyes publicit脿ries institucionals i, per aquest any, ampliar els imports dels ajuts.
  • Agilitzar i no congelar els tr脿mits per a les ajudes econ貌miques de la Generalitat Valenciana per al foment del valenci脿 destinades a mitjans de comunicaci贸 social

Exigim que les administracions tant Ajuntaments com Generalitat, Diputacions i organismes p煤blics, utilitzen els mitjans d鈥檌nformaci贸 com a vehicle de comunicaci贸 i publicitat, incrementant les insercions que ajuden a pal路liar la manca i caiguda de publicitat privada. Aix貌 per altra banda, ser脿 una prova del seu comprom铆s amb la llibertat de premsa.

Perqu猫 el benestar d鈥檜na democr脿cia de qualitat es basa en la llibertat de premsa i el dret a la informaci贸 lliure i plural. Els mitjans de proximitat, aix铆 ho garanteixen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.