fbpx

Diputaci贸 Castell贸 de la Plana Vila-real Almassora Benicarl贸 Borriana Vall d'Uix贸 Vinar貌s Onda Altres municipis

Letargia a l’educaci贸 especial – L’opini贸 de Jordi Dosd脿

Letargia a l’educaci贸 especial – L’opini贸 de Jordi Dosd脿

Veient per on van els tirs del proper decret educatiu i les seg眉ents trames legislatives que proposa aquest govern, junt amb el tipus de places oferides a les darreres oposicions, es pot comentar sense cap problema el que aparenta pensar la Generalitat de l’educaci贸 especial.

La idea general 茅s la del decreixement de llocs de treball de mestres de pedagogia terap猫utica i d’audici贸 i llenguatge per una banda, i de l’augment de compet猫ncies 鈥 i responsabilitats- als tutors.

S’ha donat 鈥 i pareix que se seguir脿 donant- un increment considerable de llocs de treball a algunes especialitats com ara infantil i prim脿ria.

Ara, realment el dest铆 final no 茅s altre que engrandir borses, agegantar-les, per貌 treballar van a acabar treballant els mateixos. O menys. No estan cridant a mestres d’infantil o de prim脿ria per a ser un “segon tutor” a dintre d’una aula on ja hi ha un tutor de grup. No s’estan creant situacions fant脿stiques 鈥 que no fantasioses o impossibles- de dos o, fins i tot, tres docents a una aula. Ni hi ha canvi d’enfocament cap a un sistema d’aprenentatge personalitzat ni est脿 massa clar on podrien fer cap tots aquests nous mestres que superen el proc茅s d’oposici贸.

Aquest creixement de places tal vegada vinga donat perqu猫 els quatre anys anteriors era impossible ser mestre tutor a la comunitat valenciana, per貌 aix貌 茅s excusa per a un altre dia. No cal negar les millores, ja que com deia un gran cuiner franc茅s “poc es necessita per a fer les coses b茅, per貌 menys encara per a fer-les malament”. Tamb茅 l’anterior govern haguera pogut convocar aquest nombre de places a qualsevol de les oportunitats que va tindre. I es va acovardir.

Del que pocs han parlat 茅s de la retallada brutal a l’educaci贸 especial, i no parle de not铆cies escandaloses que han aparegut al llarg del pa铆s de fam铆lies deixant de rebre subvencions i ajudes perqu猫 de sobte els instruments, aplicacions inform脿tiques de pagament 鈥 i no barates-, els taulers, i en general tot el material del seu aprenentatge, aix铆 com les activitats extra realitzades fora de l’horari lectiu i altres professionals que algun membre puga requerir, ja no s贸n necess脿ries. No 茅s aquest el tema que em preocupa ac铆, sin贸 la gradual destrucci贸 de treball de docents d’educaci贸 especial, tant d’audici贸 i llenguatge com de pedagogia terap猫utica. Gradual destrucci贸 que mira de re眉ll una total extinci贸 si tot marxa com fins ara.

B茅, m茅s encara em preocupa la total anest猫sia que pareixen mostrar tot el col路lectiu docent en general i els afectats directament en particular.

Pareix que ja no es requereixen els serveis d’aquests especialistes, perqu猫 els mateixos tutors i tutores seran 鈥 aix貌 somnien des de conselleria- els que s’encarregaran de tot l’alumnat amb necessitats educatives especials a la vegada que fan la seua classe a l’aula ordin脿ria. I no comenten d’augmentar la quantitat d’activitats d’estimulaci贸 del llenguatge 鈥 per exemple- a tot el grup-classe mitjan莽ant un taller. Es parla de mestres d’infantil identificant necessitats i realitzant intervencions directes particulars per a cada alumne que ho requereix.

Tothom t茅 clar que els opositors no ixen preparats per a encarregar-se de molts dels casos que es troben a les aules espec铆fiques. Tal vegada un poc m茅s els que estudien aqueixa especialitat a la carrera, per貌 d’una banda no deixen de ser novells i d’altra es tracta d’un col路lectiu excessivament redu茂t. Si estem d’acord en aix貌, com van a encarregar-se d’aquestes tasques uns professionals que ni s’han preparat unes oposicions al respecte i 鈥 tal vegada- mai hagen llegit cap cosa de la majoria de dificultats que es trobaran?

Estem parlant de persones que ja tenen la seua feina, que 茅s la de ser tutors i tutores del seu grup classe i que a vegades ja estan desbordats. Necessiten m茅s ments i m茅s mans, no dividir les seues amb noves responsabilitats. Aquests mestres, pret茅n el m脿xim responsable d’educaci贸 a la nostra comunitat, s贸n els que han d’identificar les necessitats de l’alumnat i intervenir? Doncs si ja estaven prou coixes totes les cadires i li llevem unes quantes potes m茅s, millor ser脿 que ens seiem directament a terra.

I com sempre, als que no els interessa, perqu猫 no els interessa, i als que s铆, s贸n massa pocs. Al final per una ra贸 o per altra ning煤 piula.

A莽貌, a m茅s a m茅s, porta cua perqu猫 aquelles persones interessades en l’educaci贸 especial es preguntaran “per a qu猫 estudiar-ho si igual en uns anys ni existeix eixe lloc de treball?”.

Menor i menys espec铆fica formaci贸 dels educadors i pitjor atenci贸 dels nostres xiquets i xiquetes. I qu猫 est脿 ocorrent als professors de filosofia a secund脿ria?, que altres alternatives de feina han de buscar, ja que igual ocorrer脿 amb tots aquests estudiants que es preparen per a ser o b茅 mestres d’audici贸 i llenguatge o b茅 de pedagogia terap猫utica. I m脿sters? Per a qu猫? Si no es podr脿 exercir de l’apr茅s. Tots, malauradament, hauran d’anar a parar o b茅 fora de les escoles o b茅 a la privada, per貌 de cap manera a la p煤blica. No a la valenciana almenys. El nostre govern ens ho impedeix

Esperem que tot a莽貌 no haja estat una pixada de gos per tal marcar el territori. Esperem que no hagen actuat d’aquesta manera 煤nicament per desmarcar-se de l’anterior govern, com han estat fent els dos grans partits cl脿ssics pel que fa a l’educaci贸 al llarg de tota la democr脿cia. Tal vegada cal harmonitzar les perspectives i visions de tots per tal de deixar d’anar amunt i avall a cada canvi de govern. Tal vegada un pacte d’Estat 鈥搊 d’autonomia- no 茅s la pitjor de les idees.

Leave a Reply

Your email address will not be published.