fbpx

Diputació Castelló de la Plana Vila-real Almassora Benicarló Borriana Vall d'Uixó Vinaròs Onda Altres municipis

Compromís denuncia que el Govern no facilita les auditories del Projecte Castor i intueix ‘irregularitats’

Compromís denuncia que el Govern no facilita les auditories del Projecte Castor i intueix ‘irregularitats’

El Govern tampoc ha facilitat a la coalició, quatre mesos després de la iniciativa, les auditories reclamades pel sector energètic, que van servir per a extingir la concessió del Projecte Castor i els seus posteriors efectes.

Compromís al Senat ha lamentat la ‘opacitat’ amb la que actua el govern central davant el fracàs que ha suposat el projecte Castor, un projecte energètic d’emmagatzemament de gas que va generar mig miler de terratrèmols a les voltants del Delta de l’Ebre.

Pel senador per Castelló, Jordi Navarrete, “que quatre mesos després tan sols ens hagen facilitat uns informes tècnics del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient referides a la Declaració d’Impacte Ambiental i No la remissió del resultat de les auditories dels costos de construcció i el seu efecte en la tarifa del gas, reclamades pel sector energètic, l’Associació Espanyola del Gas (Sedigas) i l’Associació Espanyola de la Indústria Elèctrica (UNESA) arran de l’extinció de la concessió del Projecte Castor i els seus posteriors efectes, deixa a entreveure que o be existeixen irregularitats o que aquests documents no existeixen”. El Govern tenia com a data límit per a facilitar els documents a Compromís el passat 7 d’octubre.

“Seria”, segons l’opinió de Compromís “una constatació més de que el projecte es va tramitar de manera imprudent, tant pel que fa als requisits mediambientals, en la seua autorització i, el que ens sembla més greu en un context de crisi com l’ actual, de possible mal ús dels diners públics, que es va acabar pagant amb una diligència exemplar tot i que entitats del sector energètic van alertar que determinades inversions no van tenir un procés de contractació pública, amb les garanties de lliure concurrència, preu, igualtat i millor oferta, de manera que la valoració de les indemnitzacions va poder no ser justa”, assenyala.

El mateix Defensor del Poble ja va manifestar els seus dubtes per la possible falta de diligència en el pagament a la concessionària després de la renúncia a unes instal·lacions que havia construït i sense que s’hagués constatat encara que la planta és operativa.

En aquest context, la Direcció General de Política Energètica i Mines va emetre un informe “alarmant”, que constatava la “lleugeresa” i “falta de diligència” en el pagament a l’empresa promotora Escal UGS, sense que s’hagueren depurat les eventuals responsabilitats en què pogués haver incorregut. “Ningú ens ha explicat com es va decidir el pagament de la inversió, si procedia o no la indemnització, si la planta era operativa, o si hi va haver alguna mena de negligència en aquest nefast episodi per a les nostres comarques del nord de Castelló i sud de Tarragona, i no sembla que ho vulguen fer”, ha afegit Navarrete.

La coalició, a través dels seus senadors Jordi Navarrete i Carles Mulet, han traslladat desenes d’iniciatives davant d’aquest cas “que demostra que PSOE i PP han tingut una actitud condescendent amb l’empresa i els diners públics. Sempre de forma presumpta però envoltada d’irregularitats i falta de transparència”. A aquestes alçades de l’any segueix sense conèixer-se l’informe de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) encarregat pel Govern malgrat ja disposar de dos informes d’organismes anàlegs espanyols com l’Institut Geogràfic Nacional i l’Institut Geològic i Miner que van deixar clar que els treballs d’emmagatzematge van activar la falla, van generar sismicitat i eren perillosos.

“Davant el silenci del Govern del PP sobre el passat, present i futur de Castor, anem a reclamar nous documents, l’informe d’Enagás sobre l’estat de les instal·lacions rebudes i reiterarem aquests documents, ja que qui oculta, alguna cosa amaga”, ha conclòs.

Leave a Reply

Your email address will not be published.