fbpx

Diputaci贸 Castell贸 de la Plana Vila-real Almassora Benicarl贸 Borriana Vall d'Uix贸 Vinar貌s Onda Altres municipis

“Cap a un nou model pluriling眉e” – L’opini贸 de Jordi T脿rrega

“Cap a un nou model pluriling眉e” – L’opini贸 de Jordi T脿rrega

La Conselleria d’Educaci贸, Investigaci贸, Cultura i Esport, ha presentat en societat un esborrany de Decret de Pluriling眉isme.

聽Des del minut zero ha rebut pals per totes bandes, ja sol passar aix貌, per uns va massa lluny i pels altres es queda curt. Per a mi, a t铆tol personal, es queda curt, per貌 ara intentar茅 superar la que 茅s la meua opini贸 personal, procurar茅 agafar una mica de dist脿ncia, i intentar茅 fer una an脿lisi un xic m茅s objectiva.

El projecte de nou decret de pluriling眉isme vol superar el model de les anomenades 鈥渓铆nies鈥, en valenci脿 i en castell脿, i aix貌 茅s molt positiu. El model de l铆nies segrega l’alumnat, en funci贸 de la llengua, en aules, i fins i tot en centres diferents, amb el perill de crear guetos. A m茅s a m茅s, aquest model pot haver estat v脿lid pels primers anys de recuperaci贸 de l’ensenyament en valenci脿, amb la Llei d’脷s i Ensenyament del Valenci脿, per貌 ara s’havia estancat, l’increment de l’ensenyament en la nostra 茅s gaireb茅 nul (aproximadament un increment de l’1% per curs).

L’esborrany marca m铆nims per a la pres猫ncia del valenci脿 a l’ensenyament, per貌 no posa m脿xims, es pret茅n anar cap a la progressivitat, que cada centre, des de la seua situaci贸 actual, dispose de l’eina legal que li permetra i facilitar脿 avan莽ar cap als nivells m茅s avan莽ats.

Es pret茅n seduir enlloc d’imposar. I el que ning煤 pot negar que el que ara es plantegen com a m铆nims, s贸n pr脿cticament els sostres als quals es podia arribar amb el model anterior.

L’alumnat valenci脿, en el moment de finalitzar l’ensenyament obligatori, ha de ser competent en les lleng眉es oficials i en 鈥揳lmenys- una llengua estrangera. Aquest objectiu ara, amb el model actual, 茅s ut貌pic. Amb el canvi que es planteja es comen莽a a albirar. Potser el que ser脿 m茅s complicat ser脿 el control efectiu del nivell en el que es troba cada centre educatiu, ac铆 la inspecci贸 educativa i la Conselleria tindran for莽a feina.

Tamb茅 s’ha de trencar amb la idea de que des del valenci脿 茅s m茅s complicat aprendre una llengua estrangera, 茅s una creen莽a molt extesa i totalment falsa, si fos certa els nivells de compet猫ncia en angl猫s a M煤rcia o a Castella-La Manxa serien molts superiors als del Pa铆s Valenci脿, i no 茅s aix铆, potser fins i tot es dona la tend猫ncia contr脿ria.

I sobretot, no podem perdre de vista la realitat social i ling眉铆stica del nostre pa铆s. No podem confondre els nostres desitjos amb els del conjunt de la societat valenciana, b茅 est脿 encetar un nou cam铆 que ens pugue dur a augmentar la compet猫ncia ling眉铆stica (en totes les lleng眉es) de l’alumnat valenci脿. I tampoc haur铆em d’oblidar que les lleng眉es dels pa茂sos d’origen de la poblaci贸 immigrada s贸n un patrimoni important que no s’hauria de perdre, s’ha de facilitar el seu 煤s, coneixement i estudi.

jordi-tarrega

Leave a Reply

Your email address will not be published.