fbpx

Diputació Castelló de la Plana Vila-real Almassora Benicarló Borriana Vall d'Uixó Vinaròs Onda Altres municipis

Josep Vicent Boira denuncia que el Corredor Mediterrani no és una prioritat per al ministeri de Foment

Boira: “És inexplicable que les autonomies més exportadores seguisquen sense connexió ferroviària amb Europa”

El secretari autonòmic d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, ha pronunciat avui a Tarragona una conferència, organitzada per la Fundació “Cercle d’Infraestructures de Catalunya”, sota l’epígraf: “Podem anar d’Austràlia a Madrid però no hi ha Corredor Mediterrani: Política d’infraestructures a Espanya. Un model a revisar”.

En la seua intervenció, Boira ha denunciat que el Corredor Mediterrani “no és una prioritat per a ADIF, i així ho ve demostrant si tenim en compte que en els quatre anys de legislatura del PP només s’ha licitat el 4,57% de tota Espanya a la Comunitat Valenciana, quan representem el 11% de la població espanyola i el 10% del seu PIB, al que caldria afegir una infrafinanciació reconeguda d’1.654 milions anuals”.

Per a Boira, la realitat demogràfica europea i espanyola ens mostra que la Comunitat Valenciana és la regió mediterrània que major creixement presenta, amb un important augment de la seua població en els últims 15 anys. També puixança econòmica, “ja que la Comunitat Valenciana, Catalunya i Murcia és on més empreses mitjanes d’èxit se situen”.

Malgrat aquesta valoració, ADIF i el ministeri de Foment segueixen gastant dos terços del seu pressupost en Aus radials “en zones poc habitades i l’eficiència de les quals és més que discutible”.

El secretari autonòmic ha afegit que, a pesar que la xarxa espanyola té més de 15.000 quilòmetres (la distància entre Madrid i Austràlia) i s’han invertit 45.000 milions en Aus en els últims anys, “seguim sense tenir Corredor Mediterrani, ni tan sols projectat amb els estàndards europeus”. En la seua opinió, aquest abandó per part del ministeri ha provocat que l’ús del ferrocarril per al transport de mercaderies haja descendit sense parar en els últims anys, mentre que en la resta d’Europa anava en augment .

Del model obsolet al model eficient
Així, Boira ha definit que el model d’infraestructures actual està obsolet i és un “error històric que cal esmenar al més prompte possible”. “És inexplicable – ha continuat-que les comunitats autònomes mes exportadores seguisquen sense una connexió adequada cap a a Europa. Mentre en altres parts d’Espanya els Aus van buits, ací tenim línies saturades o trajectes de més de tres hores entre la segona i la tercera ciutat d’Espanya.

Ha explicat que, igual que fa 50 anys era necessària l’autopista del mediterrani, avui “és necessària la construcció d’un vertader corredor, tant de mercaderies com de passatgers (ferroviari i viari) que permeta una connexió adequada entre el nord i el centre-sud de la zona mediterrània, no com ara que trobem una desconnexió entre Castelló i Tarragona”.

En aquest sentit, advoca per una reforma estructural del model d’inversió de l’Estat en infraestructures, prioritzant l’eficiència i la utilitat. Per a açò, Boira és partidari d’un corredor basat en dinàmica demogràfica i en nodes d’activitat macro-regional dinàmica (ports). També s’ha mostrat partidari de de un canvi de model radial d’infraestructures en les quals prevalguen les mercaderies i la intermodalitat portuària i, en definitiva un nou model que s’anticipe a les grans tendències globals en el transport i l’articulació de les cadenes de valor

Connexió amb Europa
En opinió del secretari autonòmic, Josep Vicent Boira, “només una connexió adequada amb Europa podrà donar l’impuls que l’economia valenciana i tota la zona mediterrània necessita. Per a açò, es precisa una inversió real estatal en el Corredor Mediterrani, “no com l’actual que és un terç de la del Corredor Atlàntic”.

Boira ha dit que és el moment de canviar el model d’infraestructures “tal com ens marca Europa”. És el moment de cercar l’eficiència i la intensitat en les infraestructures que realment suporten tràfic i, la qual cosa és més important, invertir en les quals puguen generar increments de productivitat, de renda i benestar a curt i mig termini. “Les empreses també recolzen aquest nou model de transport que siga fiable, flexible, freqüent i resilient”, ha puntualitzat.

Per a Boira, “necessitem corredors basats en l’activitat econòmica i demogràfica, i per a açò precisem un nou model d’infraestructures on tinguen importància les mercaderies i la intermodalitat portuària. Així, el nostre sistema productiu i social serà més competitiu i estarà preparat per al futur proper.”

La Fundació “Cercle d’Infraestructures”, on ha pronunciat Boira la seua conferència, naix de la voluntat de diverses entitats i empreses (constructores, col·legis professionals, càmera de contractistes, consultores, port de Barcelona, etc) de sensibilitzar a la societat sobre la importància de les infraestructures com a realitat econòmica, però també com a element de progrés, de vertebració del territori i de sostenibilitat. L’objectiu final que persegueix és la millora de la qualitat de vida dels ciutadans.

A través del Cercle es promou la reflexió i el debat cívic entorn de l’obra pública i els seus efectes en la nostra societat. A aquest efecte la Fundació organitza debats, jornades i sessions amb presència de personalitats del món de l’administració, de l’empresa i de la universitat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.