fbpx

Diputació Castelló de la Plana Vila-real Almassora Benicarló Borriana Vall d'Uixó Vinaròs Onda Altres municipis

A propòsit de jornades i horaris – L’opinió de Jordi Tàrrega

A propòsit de jornades i horaris – L’opinió de Jordi Tàrrega

El Portaveu de la Comissió Sectorial Socioeducativa de Compromís per Castelló ens escriu amb motiu de la questió de la jornada escolar continua.

L’anterior article s’acabava fent un esment a la disminució de ratios (alumnes per professor) a les aules, així com a la recuperació de línies i estudis suprimits en les diferents campanyes de retallades que hem patit, i de les jornades laborals del personal docent anteriors a (la mal anomenada) crisi.

Però parlant de jornades, lectives per a l’alumnat i laborals per al professorat, se’m va quedar al tinter la qüestió de la jornada escolar continua, o compactada, a l’educació primària.

L’actual govern valencià ha afrontat la qüestió directament, treballant seriosament sobre el tema, cosa que no va fer l’anterior administració educativa, tot i que el debat ja portava anys obert. Ha hagut un “programa experimental de jornada continua” que, en la pràctica, no ha estat avaluat amb criteris objectius, tampoc s’han establert els criteris per a que qualsevol centre puga acollir-se a aquest programa.

Ara, s’han fixat unes condicions prèvies:

1. Qualsevol modificació de l’horari escolar tindrà caràcter extraordinari i puntual, i haurà de comptar amb un pla específic d’organització de la jornada escolar que incloga activitats extraescolars gratuïtes per garantir l’obertura dels centres fins les 17 h.

2. L’administració té l’obligació d’assegurar a les famílies el servei escolar des de les 9 fins les 17 h .

3. L’objectiu de l’administració educativa és la qualitat de l’educació i, per tant, garantir un aprenentatge òptim a l’alumnat.

4. Exigir un ampli consens per acollir-se a la modificació de l’horari escolar.

5. Serà molt important la participació dels òrgans municipals, atès que els canvis d’horari escolar tenen una repercussió molt directa a la vida quotidiana dels nostres pobles i ciutats.

Si es donen aquestes condicions, el Govern de la Generalitat, i més concretament la Conselleria d’Educació, estableix que partint de la proposta del Consell Escolar de Centre, la Direcció traslladarà la sol·licitud a l’Ajuntament i li demanarà un informe (favorable o no) que serà previ a la consulta al Consell Escolar Municipal. En cas d’informe favorable la Direcció del Centre elaborarà el Pla Específic d’Organització de la Jornada Escolar que haurà de ser aprovat, per majoria qualificada de dos terços, al Claustre i al Consell Escolar de Centre.

Després d’aquests passos encara queda l’aprovació per part dels Serveis Territorials i per la Direcció General de Política Educativa de la Conselleria, qui emetrà una autorització provisional condicionada a la consulta a les famílies. A la consulta a les famílies es requerirà el vot afirmatiu del 55% de vots del cens. Amb els resultats d’aquesta consulta, serà la Direcció General de Política Educativa qui autoritzarà, si procedeix, definitivament el Pla Específic que el centre haurà presentat.

Mai estarem parlant d’un fet irreversible, l’autorització serà per a tres cursos escolars, renovables sempre i quan els resultats complisquen les millores previstes, i l’avaluació haurà de fer-se en funció de la incidència del nou horari escolar sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge i els resultats obtinguts per l’alumnat del centre.

Jordi-Tàrrega

Jordi Tàrrega Sangüesa és Portaveu de la Comissió Sectorial Socioeducativa de Compromís per Castelló.

Leave a Reply

Your email address will not be published.