fbpx

Diputaci贸 Castell贸 de la Plana Vila-real Almassora Benicarl贸 Borriana Vall d'Uix贸 Vinar貌s Onda Altres municipis

“Perspectiva de g猫nere als pressupostos” – L’opini贸 d’Ali Brancal

“Perspectiva de g猫nere als pressupostos” – L’opini贸 d’Ali Brancal

A l’ajuntament de Castell贸 hem comen莽at ja el proc茅s d’incorporaci贸 de la perspectiva de g猫nere als pressupostos municipals.

L’objectiu 茅s analitzar si els diners que ens gastem, procedents dels impostos que paguen tots i totes, afecten de manera diferent a uns i altres.

Cal per tant, que partim de les difer猫ncies de g猫nere i les conseq眉猫ncies que tenen. Homes i dones no partim de la mateixa posici贸 en tots els 脿mbits. Les xifres son interpretables. Que es resolguen el mateix nombre d’entrades en resid猫ncia d’homes i dones, pot deixar tranquil a qui compta si no va m茅s enll脿. 15 homes que obtenen pla莽a en resid猫ncia poden ser el 100% dels qui la demanen. 15 dones que obtenen pla莽a pot ser un 30 % de les dones que en demanen. Aplicar la paritat en la concessi贸 de places pot ser discriminatori per ra贸 de g猫nere.

Per incorporar la perspectiva de g猫nere, tot i que la xifra d’homes i dones 茅s un punt de partida, hem d’establir m茅s 脿mbits d’an脿lisi. Llegia l’altre dia que fa 37 anys que es van incorporar dones a la policia nacional. 37 anys per aplegar a ser menys del 12 %. Amb eixes xifres, haur铆em de comen莽ar a analitzar, establir conclusions i fixar objectius i indicadors. Si no 茅s que la satisfacci贸 d’haver assolit un 12% de pres猫ncia de dones en el Cos Nacional de Policia ens parega prou o massa.

Nom茅s si pensem en els resultats com a generadors de desigualtats podrem intervindre i corregir.

Establint normatives, donant formaci贸, eliminant barreres, afavorint mesures de conciliaci贸.

Cal que ens parem i comprovem si homes i dones obtenen, de l’aplicaci贸 de les pol铆tiques municipals, de les normes, de com es desenvolupen les activitats, de les subvencions, de les despeses, de les ofertes d’oci, un benefici equivalent o no.

Evidentment totes les despeses no tindran impacte de g猫nere, per貌 la ciutadania te dret a saber si amb els seus diners, per no gestionar-los b茅, per no parar-nos a pensar, contribu铆em a perpetuar o produir situacions de desigualtat i discriminaci贸.

Com expliquem el que volem tamb茅 ser脿 important per al resultat final. No 茅s el mateix 鈥淰etllar per la representaci贸 igualit脿ria鈥 que 鈥淎favorir que les dones apleguen a llocs de responsabilitat鈥 o 鈥淐rear normativa per a que les representacions siguen parit脿ries鈥.

Les pol铆tiques d’igualtat han de ser transversals a totes les pol铆tiques de totes les 脿rees. No es tracta de dotar amb m茅s diners la regidoria d’igualtat, ni crear 脿rees concretes d’igualtat en totes les regidories. Anem a incorporar en totes les nostres despeses criteris de valoraci贸 on entre la perspectiva de g猫nere. Els usos de la ciutat i el temps lliure no son iguals per a dones i homes. Les dones majorit脿riament, segueixen assumint tasques de cura. I que hi haja una part tant considerable de la poblaci贸 assumint-les fa que els qui no les assumim puguem seguir dedicant-nos a altres feines. Modificar la l铆nia de tram per a que aplegue fins a la platja sense transbordar t茅 efectes positius en moltes 脿vies que porten els nets i netes a la platja. Tamb茅 hi ha avis, 茅s cert, per貌 compteu quants, sumeu i feu la difer猫ncia. Les xifres son 煤tils per treure conclusions. Per貌 amb les conclusions hem de prendre decisions. T猫cniques, per貌 tamb茅 pol铆tiques. Un altre exemple. Calia reformar els habitatges municipals. Organitzem un Taller d’Ocupaci贸 amb professions masculinitzades. Construcci贸, fontaneria, electricitat… Com aplicar la perspectiva de g猫nere per tal que no siga discriminatori? Si fas un altre de neteja, m茅s de 鈥渪iques鈥, el que fas 茅s perpetuar desigualtats. Es va optar per afavorir que hi haguera dones en els tallers puntuant per ser-ho. I visualitzar-ho, i promoure l’emprenedoria posterior a la formaci贸. Una empresa de rehabilitaci贸 composada sols per dones segur que t茅 猫xit laboral.

L’aplicaci贸 de la perspectiva de g猫nere al proc茅s de redacci贸 dels pressupostos ens far脿 ser m茅s eficients, perqu猫 assignarem els recursos despr茅s de diagnosticar i planificar. Augmentarem en transpar猫ncia, perqu猫 mostrarem clarament a qui van dirigides les assignacions pressupost脿ries. I sobre tot, ens ajudar脿 a avaluar les pol铆tiques p煤bliques en funci贸 de l’impacte en la poblaci贸 benefici脿ria.

Anirem poc a poc, per貌 amb pas ferm. I no tardarem 37 anys en obtindre un 12%. Ho farem en aquesta legislatura i no hi haur脿 pas enrere. Comptem amb el suport ferm i decidit de tota la Corporaci贸 (com podria ser d’un altra manera?) i de tots els treballadors i treballadores municipals.

151123 rp contra violencia g茅nero (1) (1)

.

Ali Brancal 茅s聽Regidora de Comprom铆s a l’Ajuntament de Castell贸

Leave a Reply

Your email address will not be published.